Sprogarbejdet i damgården
Sprog
Kommunikation under alle former er en vigtig del af vores dagligdag, samt en af forudsætningerne for barnets udvikling.
Al udvikling sker gennem samspil mellem mennesker - en af forudsætningerne for dette samspil er kommunikation.
Kommunikation kan både ses og høres, fordi kommunikationen også kan foregår på et visuelt sprog.
Damgården har børn med forskellig kulturel baggrund. Derfor er det vigtigt, at vi vores daglige praktiske pædagogiske arbejde lægger vægt på kommunikationen og forudsætningerne for den kommunikative/ sproglige udvikling.
Vi har valgt at tage udgangspunkt i en kommunikations- og sprogmodel, der ser på kommunikations kompetence som en vigtig del, både af den alsidige udvikling og som et middel til opnåelse af denne.
Kommunikations modellen er brugt gennem flere år og er gennem årene forsøgt videreudviklet, således at den er brugbar og justerbar i forhold til det givne børneunderlag i institutionen.
TRAS
Vi arbejder med TRAS (Tidlig Registrering Af Sprogudvikling), for at blive mere bevidste om de enkelte børns sproglige kompetencer.
TRAS er et observations skema, for børn i alderen 2-5 år.
Den sproglige kompetence er delt i 3 hoved kategorier, med i alt 8 underpunkter:
Form : udtale, ordforråd, sætningsopbygning.
Indhold : sprogforståelse, sproglig bevidsthed.
Funktion : samspil, kommunikation, opmærksomhed.
TRAS skemaet skal gennemgås, af stuepædagogerne/kontaktpædagogen evt. i samarbejde med forældrene, 2-3 gange i løbet af barnets tid i børnehaven.
Rambøll
Derudover arbejdes der med Rambøll sprogvurderinger, for at kunne understøtte sprogtilegnelsen optimalt hos alle børn, er der brug for et redskab der kan hjælpe med at identificere eventuelle sproglige problemer, så der, hvis det viser sig nødvendigt, kan sættes ind med en målrettet sprogindsats, og det er her sprogvurderingsmaterialet kommer ind i
billedet. vurderingsmaterialet lægger vægt på følgende:
TALESPROGLIGE FÆRDIGHEDER:
Det produktive ordforråd
Det receptive ordforråd og barnets forståelse af en række begreber og simple eller komplekse sætninger.
Viden om hvordan barnet bruger sproget i forskellige kommunikative situationer.
Peger især frem mod senere læseforståelse.
FØR-SKRIFTLIGE FÆRDIGHEDER
Genkendelse og bearbejdning af sproglyde.
Viden om begreber relateret til skriftsprog, viden om læseretning samt kendskab til bogstaver.
Peger frem mod senere afkodningsfærdigheder og læseforståelse.